Prima pagina
EXAMEN GRAD PRINCIPAL 2013
Proiecte Europene
Despre O.A.M.G.M.A.M.R.
Structura O.A.M.G.M.A.M.R.
Legislatie O.A.M.G.M.A.M.R.
Educatie Medicala Continua
Evenimente
Contact
Legaturi
  OAMGMAMR DOLJ > Legislatie

CODUL DE ETICA SI DEONTOLOGIE
PROFESIONALA AL ASISTENTULUI MEDICAL
SI MOASEI DIN ROMĀNIA

CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE

CAPITOLUL II
DESPRE INTEGRITATE, INDEPENDENTA PROFESIONALA SI RESPONSABILITATE

CAPITOLUL III
RAPORTURI PROFESIONALE CU ALTI PROFESIONISTI DIN DOMENIUL MEDICO-SANITAR SI INSTITUTII
Sectiunea I-a Raporturi profesionale cu alti profesionisti din domeniul medico-sanitar
Sectiunea a II-a Raporturi profesionale cu institutiile

CAPITOLUL IV
OBLIGATII ETICE SI DEONTOLOGICE
Sectiunea I-a - Obligativitatea acordarii īngrijirilor medicale
Sectiunea a II-a Respectarea drepturilor pacientului
Sectiunea a III-a Consimtamāntul
Sectiunea a IV-a Secretul profesional

CAPITOLUL V
SITUATTII SPECIALE ĪN PRACTICAREA PROFESIUNII ĪN SISTEM INSTITUTIONALIZAT
Sectiunea I-a Psihiatria
Sectiunea a II-a Drogurile
Sectiunea a III-a Pacientul privat de libertate - mediul carceral
Sectiunea a IV-a SIDA

CAPITOLUL VI
PRACTICAREA PROFESIUNII ĪN SISTEM PRIVAT - Īngrijirile la domiciliu

CAPITOLUL VII
PROBLEME ALE ĪNGRIJIRII MINORILOR

CAPITOLUL VIII
PROBLEME ALE EXPERIMENTARII PE OM

CAPITOLUL IX
JURISDICTIA PROFESIONALA

Sectiunea I-a Principiile anchetei disciplinare
Sectiunea a II-a Competenta de solutionare. Incompatibilitate. Abtinere. Recuzare.
Sectiunea a III- a Plāngerea
Sectiunea a IV-a Procedura de solutionare a plāngerii
- Cercetarea faptei
- Adunarea dovezilor
- Solicitarea de opinii calificate
- Apelarea la orice alt mijloc legal ce poate contribui la solutionarea cauzei
- Propunerea sanctiunii
Sectiunea a V-a Cauzele care īnlatura raspunderea disciplinara
Sectiunea a VI-a Aplicarea sanctiunii
Sectiunea a VII-a Caile de atac
- Contestatia
- Actiunea judecatoreasca
Sectiunea a VIII-a Semnificatia sanctiunilor
Sectiunea a IX-a Prescriptia sanctiunilor disciplinare

CAPITOLUL X
DISPOZITII SPECIALE

CAPITOLUL XI
DISPOZITII FINALE

CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE

ART. 1
Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romānia, denumit īn continuare O.A.M.M.R., este autoritatea competenta romāna, avānd ca obiect de activitate controlul si supravegherea exercitarii profesiei de asistent medical si respectiv a profesiei de moasa, cu drept de libera practica.

ART. 2
Īn sensul prezentului Cod de Etica si Deontologie profesionala, profesiunea de asistent de farmacie, profesiunea de tehnician dentar, precum si celelalte specialitati, se asimileaza profesiunii de asistent medical, conform Legii nr. 307/2004.

ART. 3
Profesia de asistent medical si respectiv, de moasa se exercita pe teritoriul Romāniei īn conditiile Legii nr. 307/2004, de catre persoanele fizice posesoare ale unui titlu oficial de calificare īn profesia de asistent medical si respectiv, de moasa.

ART. 4
Exercitarea profesiunii de asistent medical/moasa este autorizata de Ministerul Sanatatii, prin Directiile de Sanatate Publica judetene īn baza avizului eliberat de Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romānia.

ART. 5
Asistentul medical, prin natura profesiunii sale, nu poate fi considerat functionar public si nici nu va putea fi asimilat functionarului public, conform legii.

ART. 6
Asistentul medical/moasa angajat īn unitati medico-sanitare din reteaua de stat sau privata are obligatii ce decurg din normele si reglementarile legale, din prevederile contractului individual de munca, din regulamentele de ordine interioara, precum si din normele cu caracter profesional elaborate de O.A.M.M.R.

ART. 7
Protectia asistentului medical/moasei pentru riscurile ce decurg din practica profesionala, se realizeaza de angajator, prin societatile de asigurari; pentru practicienii independenti, polita de asigurare se īncheie īn nume personal.

ART. 8
Raspunderea asistentului medical/moasei consta īn īndeplinirea atributiilor de prevenire a īmbolnavirii, tratare si īngrijire a persoanei, avānd īn vedere respectul pentru viata, sanatatea, libertatea si demnitatea individului.

CAPITOLUL II
DESPRE INTEGRITATE, INDEPENDENTA PROFESIONALA SI RESPONSABILITATE

ART. 9
Asistentul medical/moasa se bazeaza īn actiunile sale pe cunostinte valide si revizuite, astfel īncāt sa garanteze persoanei tratamentele si īngrijirile cele mai eficace.

ART. 10
Asistentul medical/moasa trebuie sa evite īn exercitarea profesiei atitudinile ce aduc atingere onoarei profesiei si sa evite tot ceea ce este incompatibil cu demnitatea si moralitatea individuala si profesionala.

ART. 11
Asistentul medical/moasa nu trebuie sa faca propaganda unor procedee de īngrijire insuficient probate, fara sa sublinieze si rezervele ce se impun.

ART. 12
Asistentul medical/moasa, īn conditii normale de lucru, nu trebuie īn nici un caz sa-si exercite profesia īn situatii ce ar putea compromite calitatea īngrijirilor si a actelor sale profesionale.

ART. 13
Asistentul medical/moasa are obligatia unei conduite ireprosabile pe plan fizic, mental si emotional fata de bolnav, respectānd īntotdeauna demnitatea acestuia.

ART. 14
Īn caz de pericol public, asistentul medical/moasa nu are dreptul sa-si abandoneze bolnavii, cu exceptia unui ordin formal al unei autoritati competente, conform legii.

ART. 15
Asistentul medical/moasa este independent profesional si este raspunzator pentru fiecare din actele sale profesionale.

ART. 16
Īncredintarea atributiilor proprii unor persoane lipsite de competenta si lipsa controlului personal, constituie greseli deontologice.

CAPITOLUL III
RAPORTURI PROFESIONALE CU ALTI PROFESIONISTI DIN DOMENIUL
MEDICO- SANITAR SI INSTITUTII

Sectiunea I - Raporturile profesionale cu alti profesionisti din domeniul sanitar

ART. 17
Īn baza spiritului de echipa, asistentii medicali/moasele īsi datoreaza asistenta morala si sprijin reciproc.

ART. 18
Constituie īncalcari ale regulilor etice:
- jignirea si calomnierea profesionala;
- blamarea si defaimarea profesionala;
- orice alt act sau fapt care poate aduce atingere demnitatii profesionale a asistentului medical/moasei.

ART. 19
(1) Īn cazul unor neīntelegeri, īn considerarea calitatii profesionale, conflictul īn prima instanta trebuie mediat de Biroul Consiliului Judetean la nivel judetean/mun. Bucuresti si de Biroul Executiv la nivel national.
(2) Daca acesta persista, cei implicati se pot adresa Comisiei de disciplina sau justitiei, fiind interzisa perturbarea activitatii profesionale din aceste cauze.
(3) Īn cazul īn care se constata īncalcari ale regulilor etice, se urmeaza procedura de sanctionare, conform prezentului Cod.

ART. 20
Īn cazul colaborarii mai multor asistenti medicali/moase pentru examinarea, tratamentul sau īngrijirea aceluiasi pacient, fiecare practician īsi asuma responsabilitatea individuala prin aplicarea parafei profesionale īn dreptul fiecarei manevre sau tehnici executata personal.

ART. 21
Pacientul internat are dreptul si la servicii medicale acordate de catre furnizorii de servicii medicale acreditati, din afara spitalului.

ART.22
Īn interesul pacientilor, asistentii medicali/moasele vor avea raporturi bune cu celelalte profesii din domeniul sanitar, cu respectarea demnitatii si onoarei profesionale.

Sectiunea a II-a - Raporturile profesionale cu institutiile

ART. 23
Asistentul medical/moasa, īn concordanta cu diferitele nivele de responsabilitate pe care le īndeplineste, contribuie la orientarea politicilor si dezvoltarea sistemului de sanatate care garanteaza respectul drepturilor celor asistati, utilizarea īn mod egal a resurselor si valorizarea rolului profesional.

ART. 24
(1) Angajatorul trebuie sa asigure conditii optime asistentului medical/moasei īn exercitarea profesiei;
(2) Asistentul medical/moasa īncearca compensarea lipsurilor structurii printr-un comportament īndreptat catre cooperare īn interesul pacientilor si al institutiei, dar nu poate suplini lipsurile esentiale sau de exceptie ale structurii administrative medicale, exercitarea profesiunii īn aceasta situatie neprejudiciind mandatul profesional.

ART. 25
Asistentul medical/moasa aduce la cunostinta persoanelor competente, autoritatilor profesionale (inclusiv O.A.M.M.R.), orice circumstanta care poate prejudicia īngrijirea sau calitatea tratamentelor, īn special īn ceea ce priveste efectele asupra persoanei sau care limiteaza exercitiul profesional.

CAPITOLUL IV
OBLIGATII ETICE SI DEONTOLOGICE

Sectiunea I-a - Obligatia acordarii īngrijirilor medicale

ART. 26
Asistentul medical/moasa, īn exercitarea profesiei, nu poate face discriminari pe baza rasei, sexului, vārstei, apartenentei etnice, originii nationale sau sociale, religiei, optiunilor politice sau antipatiei personale, fata de pacienti.

ART. 27
Asistentul medical/moasa are obligatia sa acorde asistenta medicala si īngrijirile necesare īn limita competentei sale profesionale.

ART.28
Īn caz de calamitati naturale (cutremure, inundatii, epidemii, incendii), sau accidentari īn masa (naufragii, accidente rutiere sau aviatice, accidente nucleare, etc), asistentul medical/moasa este obligat sa raspunda la chemare, chiar sa-si ofere de buna voie serviciile de īngrijire, imediat ce a luat cunostiinta despre eveniment.

ART. 29
(1) Vointa pacientului īn alegerea asistentului medical/moasei trebuie īntotdeauna respectata, indiferent care ar fi sensul acesteia.
(2) Daca pacientul se afla īntr-o stare fizica sau psihica ce nu-i permit exprimarea lucida a vointei, apartinatorii sau apropiatii celui suferind trebuie preveniti si informati corect pentru a hotari īn numele acestuia, cu exceptia imposibilitatii (de identificare, de comunicare, de deplasare, etc), sau a urgentelor.

ART. 30
Daca īn urma examinarii sau īn cursul īngrijirilor, asistentul medical/moasa considera ca nu are suficiente cunostiinte sau experienta pentru a asigura o asistenta corespunzatoare, va solicita un consult cu alti colegi sau va īndruma bolnavul catre alti specialisti.

ART. 31
Bolnavul nevindecabil va fi tratat cu aceeiasi grija si atentie ca si cei care au sanse de vindecare.

ART. 32
Asistentul medical/moasa va pastra o atitudine de stricta neutralitate si neamestec īn problemele familiale (morale, materiale, etc.) ale pacientului, exprimāndu-si parerea numai daca interventia este motivata de interesul sanatatii pacientului, cu consimtamāntul prealabil al acestuia.

Sectiunea a II-a Respectarea drepturilor pacientului

ART. 33
(1) Pacientul are urmatoarele drepturi: dreptul la informatia medicala, dreptul la consimtamānt, dreptul la confidentialitatea informatiilor si viata privata, drepturi īn domeniul reproducerii, drepturi la tratament si īngrijiri medicale.
(2) Dispozitiile prezentului aliniat se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului.

ART. 34
Nerespectarea acestor prevederi cu privire la drepturile pacientului atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, conform prevederilor legale īn vigoare si ale prezentului Cod.

Sectiunea a III-a Consimtamāntul

ART. 35
O interventie īn domeniul sanatatii nu se poate efectua decāt dupa ce persoana vizata sau reprezentantul legal al acestuia si-a dat consimtamāntul īn scris si īn cunostinta de cauza. Pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumāndu-si, īn scris, raspunderea pentru decizia sa; consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.

ART.36
Situatiile derogatorii stipulate īn articolul precedent sunt: incapacitatea pacientului de a consimti; persoanele care sufera de o tulburare mintala; situatiile de urgenta; dorintele exprimate anterior.

ART. 37
Consimtamāntul pacientului sau, dupa caz, al reprezentantului legal al acestuia, este obligatoriu:
- pentru recoltarea, pastrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul sau, īn vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord;
- īn cazul supunerii la orice fel de interventie medicala;
- īn cazul participarii sale la īnvatamāntul medical clinic si la cercetarea stiintifica;
- īn cazul fotografierii sau filmarii sale īntr-o unitate medicala.
- īn cazul donarii de sānge ( vezi Legea nr. 4/1995);
- īn cazul prelevarii sau transplantului de tesuturi si/sau organe ( vezi Legea nr. 2/1998).

ART. 38
Consimtamāntul pacientului sau al reprezentantului legal al acestuia dupa caz, nu este obligatoriu īn urmatoarele situatii:
a) cānd pacientul nu īsi poate exprima vointa, dar este necesara o interventie medicala de urgenta;
b) īn cazul īn care furnizorii de servicii medicale considera ca interventia este īn interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuza sa īsi dea consimtamāntul, asistentul medical este obligat sa anunte medicul curant/de garda (decizia fiind declinata unei comisii de arbitraj de specialitate);

Sectiunea a IV-a Secretul profesional

ART. 39
(1) Secretul medical este obligatoriu.
(2) Secretul profesional exista si fata de apartinatori, colegi sau alte persoane din sistemul sanitar, neinteresate īn tratament, chiar si dupa terminarea tratamentului si decesul pacientului.

ART. 40
Obiectul secretului īl constituie tot ceea ce asistentul medical/moasa, īn calitatea sa de profesionist, a aflat direct sau indirect, īn legatura cu viata intima a pacientului, a familiei, a apartinatorilor, precum si problemele de diagnostic, prognostic, tratament, circumstante īn legatura cu boala si alte diverse fapte, inclusiv rezultatul autopsiei.

ART. 41
Asistentul medical/moasa raspunde disciplinar pentru destainuirea secretului profesional, exceptie facānd situatia īn care pacientul si-a dat consimtamāntul expres pentru divulgarea acestor informatii, īn tot sau īn parte.

ART. 42
Interesul societatii (prevenirea si combaterea epidemiilor, bolilor venerice, bolilor cu extindere īn masa) primeaza fata de interesul personal.

ART. 43
Īn comunicarile stiintifice, cazurile vor fi astfel prezentate, īncāt identitatea pacientului sa nu poata fi recunoscuta.

ART. 44
Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate de catre asistentul medical/moasa numai īn cazul īn care pacientul īsi da consimtamāntul explicit sau daca legea o cere īn mod expres.

CAPITOLUL V
SITUATII SPECIALE ĪN PRACTICAREA PROFESIUNII ĪN SISTEM INSTITUTIONALIZAT

Sectiunea I-a Psihiatria

ART. 45
Persoanele cu tulburari psihice beneficiaza de asistenta medicala si de īngrijiri de sanatate de aceeasi calitate cu cele aplicate altor categorii de bolnavi si adaptate cerintelor lor de sanatate.

ART. 46
Orice persoana cu tulburari psihice trebuie aparata de daunele pe care ar putea sa i le produca administrarea nejustificata a unui medicament, tehnica sau manevra de īngrijire si tratament, de maltratarile din partea altor pacienti sau persoane, ori alte acte de natura sa antreneze o suferinta fizica sau psihica.

ART. 47
Consimtamāntul
(a) Pacientul cu tulburari psihice trebuie sa fie implicat īn procesul de luare a deciziei atāt cāt permite capacitatea lui de īntelegere. Īn cazul īn care pacientul cu tulburari psihice nu-si poate exprima liber vointa, consimtamāntul, īn scris, trebuie luat de la reprezentantul legal al acestuia.
(b) Nu este necesara obtinerea consimtamāntului īn conditile prevazute la lit. a), atunci cānd este necesara interventia de urgenta.
(c) Pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumāndu-si, īn scris, raspunderea pentru decizia sa; consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului, cu informarea medicului, daca īntreruperea tratamentului sau a īngrijirilor au drept consecinta punerea īn pericol a vietii pacientului.

ART. 48
Orice persoana care sufera de tulburari psihice trebuie tratata cu omenie si respectul demnitatii umane, si trebuie sa fie aparata īmpotriva oricaror forme de exploatare economica, sexuala sau de alta natura, īmpotriva tratamentelor vatamatoare si degradante. Nu este admisa nici o discriminare bazata pe o tulburare psihica.

Sectiunea a II-a Drogurile

ART. 49
(1) Sunt interzise urmatoarele fapte:
- prescrierea drogurilor de risc, cu intentie, fara necesitate medicala; inclusiv tentativa;
- administrarea de droguri de mare risc unei persoane, in afara conditiilor legale; inclusiv tentativa.
(2) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri.

Sectiunea a III-a Pacientul privat de libertate – mediul carceral

ART. 50
Asistentului medical/moasei care īngrijeste o persoana privata de libertate īi este interzis aduca atingere integritatii fizice, psihice sau demnitatii acestuia.

ART. 51
Daca asistentul medical/moasa constata ca persoana privata de libertate a suportat maltratari, are obligatia, sa informeze organele competente.

Sectiunea a IV-a - SIDA

ART. 52
(1) Pacientii HIV/SIDA au dreptul la īngrijire si tratament medical īn mod nediscriminatoriu; asistentii medicali si moasele sunt obligati sa asigure īngrijirile de sanatate si tratamentele prescrise acestor pacienti.
(2) Pastrarea confidentialitatii asupra datelor privind persoanele infectate cu HIV sau bolnave de SIDA este obligatorie pentru asistentii medicali/moasele care au īn īngrijire, supraveghere si/sau tratament astfel de persoane.
(3) Īntre specialistii medico-sanitari, informatiile cu privire la statusul HIV/SIDA al unui pacient trebuie sa fie comunicate.

CAPITOLUL VI
PRACTICAREA PROFESIUNII ĪN SISTEM PRIVAT –
ĪNGRIJIRILE LA DOMICILIU

ART. 53
Asistentul medical/moasa chemat īntr-o familie ori colectivitate, īn exercitarea profesiei, trebuie sa respecte regulile de igiena si de profilaxie.

ART. 54
Asistentul medical/moasa are obligatia morala de a aduce la cunostinta autoritatilor competente orice situatie de care afla si care influenteaza īn rau starea de sanatate a colectivitatii.

ART. 55
Asistentul medical/moasa are datoria de a ajuta la orice actiune īntreprinsa de catre autoritatile competente, īn scopul protectiei sanatatii.

CAPITOLUL VII
PROBLEME ALE ĪNGRIJIRII MINORILOR

ART.56
Daca asistentul medical/moasa apreciaza ca minorul este victima unei agresiuni sau privatiuni, trebuie sa īncerce sa-l protejeze uzānd de prudenta si sa alerteze autoritatea competenta.

ART. 57
Asistentul medical/moasa trebuie sa fie aparatorul copilului bolnav, daca apreciaza ca starea de sanatate nu este bine īnteleasa sau nu este suficient de bine protejata de anturaj.

ART. 58
Īn vederea efectuarii tehnicilor si/sau manevrelor de īngrijire si/sau tratament asupra unui minor, consimtamāntul trebuie obtinut de la reprezentantul personal sau legal al minorului cu exceptia situatiilor de urgenta.

CAPITOLUL VIII
PROBLEME ALE EXPERIMENTARII PE OM

ART. 59
(1) Se interzice provocarea de īmbolnaviri artificiale unor oameni sanatosi, din ratiuni experimentale.
(2) Dispozitiile prezentului articol se completeaza cu celelalte prevederi legale incidente īn materie.

ART. 60
Impunerea cu forta sau prin inducere īn eroare, a experimentului pe om, reprezinta abatere grava pentru orice asistent medical/moasa care participa īn mod voluntar si constient la asemenea fapte.

CAPITOLUL IX
JURISDICTIA PROFESIONALA

Sectiunea I-a Principiile anchetei disciplinare

ART. 61
Constituie abatere disciplinara fapta prin care se īncalca prevederile Legii nr. 307/2004, ale prezentului Statut, Regulamentului de organizare si functionare, Codul de etica si deontologie al asistentului medical/moasei precum si a celorlalte acte normative emise de O.A.M.M.R.

ART. 62
Raspunderea disciplinara atrage aplicarea uneia din urmatoarele sanctiuni:
a. mustrare;
b. avertisment;
c. suspendarea temporara a calitatii de membru al O.A.M.M.R. ;
d. retragerea calitatii de membru al O.A.M.M.R. si propunerea de anulare a autorizatiei de libera practica a profesiei pentru o perioada limitata sau definitiv;

ART. 63
(1) Raspunderea disciplinara a membrilor Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romānia nu exclude raspunderea civila, contraventionala si penala.
(2) Daca īn cursul solutionarii unei abateri se contureaza elementele savārsirii unei infractiuni, organele competente au obligatia de a sesiza organele de urmarire penala.

ART. 64
(1) Sanctiunile prevazute la art. 71 lit.a si b corespund savārsirii unei abateri simple si sunt de competenta Consiliul judetean al filialei īn ceea ce priveste aplicarea sanctiunii.
(2) Sanctiunile prevazute la art.71 lit.c si d corespund savārsirii unei abateri grave si sunt de competenta Consiliul National al O.A.M.M.R īn ceea ce priveste aplicarea sanctiunii.

ART. 65
(1) Contestatia īmpotriva deciziei Consiliul judetean/mun. Bucuresti se adreseaza Comisiei Nationale de disciplina, mediere si deontologie profesionala īn termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Contestatia īmpotriva deciziei Consiliul National se depune la judecatoria īn a carei circumscriptie teritoriala īsi desfasoara activitatea membrul O.A.M.M.R., īn termen de 30 de zile de la comunicare.

ART. 66
(1) Abaterile disciplinare savārsite de membrii O.A.M.M.R. care exercita functii elective se cerceteaza de catre Comisia Nationala de disciplina, mediere si deontologie profesionala, iar aplicarea sanctiunii se face de catre plenul Consiliului National.
(2) Actiunea disciplinara poate fi pornita īn termen de 30 de zile de la data savārsirii sau cunoasterii savārsirii faptei dar nu mai tārziu de 6 luni.

ART. 67 - Legalitatea
Ancheta disciplinara se desfasoara īn limitele prezentului Cod, ale Legii nr. 307/2004, Statutului si Regulamentului de organizare si functionare al O.A.M.M.R.

ART. 68
(1) Fiecare membru al O.A.M.M.R. beneficiaza de prezumtia de nevinovatie pāna la solutionarea cauzei.
(2) Fiecare membru al O.A.M.M.R. are dreptul de a se apara, prin orice mijloc legal, atunci cānd a fost acuzat de savārsirea unei abateri.

ART. 69
Respectarea demnitatii umane – orice persoana supusa procedurii de solutionare a plāngerii trebuie tratata cu respect si demnitate umana.

ART. 70
Garantarea dreptului la aparare – orice persoana supusa procedurii de solutionare a plāngerii are dreptul de a se apara prin orice mijloc legal considerat necesar; partile implicate au dreptul la asistenta juridica.

ART. 71
Limba īn care se desfasoara ancheta disciplinara si procedura de solutionare a plāngerii – este limba romāna; persoanele care nu vorbesc sau nu īnteleg limba romāna au dreptul de a se exprima si/sau apara prin intermediul unui traducator autorizat.

Sectiunea a II-a Competenta organelor jurisdictionale

ART. 72
(1) Plāngerile sunt adresate īn prima instanta organizatiilor judetene/mun. Bucuresti, respectiv Comisiilor de Disciplina si Mediere teritoriale.

(2) Plāngerile īmpotriva unor membri cu functii elective īn cadrul organizatiei si contestatiile la hotarārile comisiilor de disciplina si mediere teritoriale se adreseaza O.A.M.M.R. central, respectiv Comisiei de Disciplina si Mediere Nationala.

ART. 73
(1) Cercetarea faptelor, adunarea dovezilor si propunerea unei sanctiuni cu privire la abaterile simple este de competenta Referentului numit de Biroul Consiliului Judetean al Filialei.
(2) Cercetarea faptelor, adunarea dovezilor si propunerea unei sanctiuni cu privire la abaterile grave revine īn competenta Comisiei judetene de disciplina.

ART. 74
Membrii O.A.M.M.R. care au participat la solutionarea unei cauze īn prima instanta, nu pot face parte din organele de jurisdictie competente īn a solutiona contestatiile īndreptate īmpotriva acestor hotarāri.

ART. 75
Membrii O.A.M.M./R. ce fac parte din organele de jurisdictie si care au vreun interes īn solutionarea cauzei, sau īn care cauza sunt implicati īn calitate de pārāti sotii acestora, precum si rudele pāna la al patrulea grad inclusiv, sunt obligati sa se abtina de la solutionarea cauzei disciplinare, cu aratarea cauzei ce constituie motivul abtinerii.

ART. 76
Īn cazul īn care nu a fost formulata declaratia de abtinere, membrul O.A.M.M.R. care se afla īntr-una din situatiile descrise mai sus, poate fi recuzat la cererea oricarei persoane ce participa la solutionarea cauzei.
Biroul Consiliului Judetean/al mun. Bucuresti, dupa caz Biroul Executiv, vor dispune īn maxim 3 zile īnlocuirea membrului aflat īn incompatibilitate.

Sectiunea a III-a - Plāngerea

ART. 77
Dreptul de a face plāngere apartine persoanei vatamate (pacient sau reprezentantul legal, dupa caz), precum si membrilor O.A.M.M.R.

ART. 78
Plāngerea se adreseaza filialei judetene/mun. Bucuresti, īn care īsi desfasoara activitatea membrul O.A.M.M.R. īn cauza sau Comisiei teritoriale de disciplina si mediere.

ART. 79
Plāngerea se depune personal, prin mandatar sau poate fi trimisa prin scrisoare recomandata sau cu confirmare de primire.

ART. 80
Plāngerea trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
- numele, prenumele, domiciliul petitionarului;
- elementele de identificare ale membrului O.A.M.M.R. īmpotriva caruia se īndreapta petitia;
- locul si contextul īn care s-a savārsit fapta;
- descrierea faptei;
- mijloacele de proba;
- semnatura petitionarului.
(1) Lipsa unuia dintre aceste elemente se sanctioneaza cu neadmiterea acesteia.

ART. 81
(1) Termenul īn care poate fi depusa plāngerea este de 30 de zile de la data savārsirii sau cunoasterii savārsirii faptei, dar nu mai tārziu de 6 luni de la data savārsirii ei.
(2) Introducerea plāngerii dupa expirarea termenului de mai sus se sanctioneaza cu decaderea din dreptul de a face plāngere pentru fapta respectiva.

Sectiunea a IV-a Procedura de solutionare a plāngerilor

ART. 82
La primirea plāngerii, Biroul Consiliului Judetean/mun. Bucuresti o īnainteaza Referentului sau Comisiei de Disciplina si Mediere, dupa caz, care va verifica conditiile de admisibilitate si de competenta si va formula concluziile.

ART. 83
Īn baza art. 82, Comisia de Disciplina si Mediere va dispune:
- respingerea plāngerii ca nefondata;
- declansarea procedurii de solutionare, conform Legii nr. 307/2004 si prezentului Cod.

ART.84
Decizia de respingere a plāngerii se emite de Biroul Consiliului Judetean/mun. Bucuresti si se comunica petitionarului, cu motivare.

ART. 85
Solutionarea plāngerilor se face īn termen de 45 de zile de la data admiterii, dar nu mai tārziu de 3 luni.

ART. 86
Procedura de solutionare a plāngerii consta īn: cercetarea faptei, adunarea dovezilor, solicitarea de opinii calificate, apelarea la oricare alt mijloc legal ce poate contribui la solutionarea cauzei (īn anumite cazuri), propunerea sanctiunii.

ART. 87 – Cercetarea faptei
Vinovatia exista atunci cānd fapta este savārsita cu intentie sau din culpa, prezinta pericol social si este prevazuta īn Codul de Etica si Deontologie Profesionala a asistentului medical/moasei.

ART. 88
Constituie abateri simple faptele :
- prin care se aduce atingere valorilor sociale ce ocrotesc drepturile pacientului, precum si onoarea, demnitatea confratilor si a celorlalte persoane cu care asistentii medicali si moasele intra īn relatii profesionale;
- neīndeplinirea obligatiilor profesionale sau īndeplinirea acestora cu neglijenta, nepasare, īn mod repetat;
- neparticiparea la programele de pregatire profesionala si perfectionare;
- neplata sau refuzul la plata a cotizatiei de membru, pentru o perioada de cel mult 3 luni;

ART. 89
Constituie abateri grave faptele:
- neīndeplinirea obligatiilor profesionale cu privire la divulgarea secretului profesional;
- neacordarea primului ajutor medical;
- folosirea de mijloace de constrāngere fizica si/sau psihica īn exercitarea profesiei;
- condamnarea printr-o hotarāre judecatoreasca definitiva, pentru savārsirea unei infractiuni privitoare la viata, integritatea fizica a persoanei sau ce are legatura cu exercitarea profesiei;
- desfasurarea de activitati politice īn cadrul O.A.M.M.R. si cu ocazia manifestarilor organizate de acesta;
- orice fapta care īndeplineste criteriile de individualizare a acesteia prevazute īn prezentul Cod;

ART. 90
(1) Adunarea dovezilor consta īn: interogarea partilor, martorilor, strāngerea depozitiilor, a īnscrisurilor oficiale, etc.
(2) Neprezentarea membrului O.A.M.M.R. īmpotriva caruia s-a depus plāngere, la solicitarea Comisiei de Disciplina si Mediere, echivaleaza cu recunoasterea savārsirii faptei.

ART. 91
Solicitarea de opinii calificate consta īn: solicitarea de opinii personalului specializat, cu competenta maxima pe anumite domenii, de la caz la caz – medici, juristi, etc.

ART. 92
Apelarea la orice alt mijloc legal ce poate contribui la solutionarea cauzei presupune : audierea īn contradictoriu a persoanelor implicate, etc.

ART. 93
Propunerea sanctiunii
(1) La stabilirea īncadrarii faptei īn abatere simpla sau grava, precum si īn procesul de individualizare a sanctiunii, se va tine seama de urmatoarele elemente:
- īmprejurarile īn care a fost savārsita fapta;
- pericolul social al faptei;
- rezultatul imediat si de durata al faptei;
- prezenta discernamāntului īn momentul savārsirii faptei;
- modul si mijloacele de savārsire;
- atitudinea membrului O.A.M.M.R. pe parcursul desfasurarii anchetei, etc.
(2) Repetarea unei abateri disciplinare constituie circumstanta agravanta, care va fi avuta īn vedere la aplicarea sanctiunii.
(3) Comisiei de Disciplina si Mediere īntocmeste un referat de solutionare catre Biroul Consiliului Judetean/mun. Bucuresti, care cuprinde pe scurt:
- descrierea īn fapt;
- probele administrate;
- concluzia comisiei;
- īncadrarea legala;
- sanctiunea propusa a se aplica, dupa caz, trimiterea dosarului Comisia Nationala de Disciplina, Mediere si Deontologie Profesionala, ori existenta unei cauze (sau mai multe) care īnlatura raspunderea disciplinara.

Sectiunea a V-a -Cauzele care īnlatura raspunderea disciplinara

ART. 94
Nu constituie abatere disciplinara fapta savārsita de membrii O.A.M.M.R. īn exercitarea profesiei, īn conditiile īn care aceasta s-a produs prin constrāngere morala sau fizica, a intervenit cazul fortuit sau iresponsabilitatea.

ART. 95
Nu constituie abatere disciplinara fapta savārsita de membrii O.A.M.M.R. īn exercitarea profesiei, daca savārsirea ei a fost impusa de ordinul dat de catre superiorul ierarhic, īntr-o situatie īn care nu se putea cunoaste īn mod vadit ilegalitatea si nici nu se putea prevede pericolul.

ART. 96
Nu constituie abatere disciplinara fapta savārsita de membrii O.A.M.M.R. īn exercitarea profesiei, de refuz a executa un ordin dat de catre un superior ierarhic, daca acest ordin se dovedeste a fi fost īn mod vadit ilegal sau ar fi creat o stare de pericol previzibil, atunci cānd nu este vorba de o urgenta.

ART. 97
Nu constituie abatere disciplinara fapta savārsita de membrii O.A.M.M.R. īn exercitarea profesiei, pentru a salva, de la un pericol iminent si care nu putea fi īnlaturat altfel, viata, integritatea corporala sau sanatatea pacientului.

ART. 98
Īntelesul termenilor de constrāngere fizica sau morala, caz fortuit sau iresponsabilitate, este cel care rezulta din interpretarea acestor termeni prin prisma dreptului comun.

Sectiunea a VI-a - Aplicarea sanctiunii

ART. 99
Aplicarea sanctiunilor este de competenta Consiliului Judetean/mun. Bucuresti pentru abaterile simple, si de competenta Consiliului National pentru abaterile grave.

ART. 100
Biroul Executiv, respectiv Biroul Consiliului Judetean/mun. Bucuresti, emite hotarārea de sanctionare, termenul de redactare fiind de maxim 10 zile de la adoptarea sa.

ART. 101
Hotarārea va cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute, urmatoarele elemente:
- aratarea organului competent care a solutionat plāngerea;
- aratarea organului competent care a dispus aplicarea sanctiunii;
- numele, prenumele, functia, unitatea sanitara unde lucreaza membrul O.A.M.M.R. īn cauza;
- obiectul plāngerii, descrierea faptelor, cu aratarea dovezilor pe care se fundamenteaza hotarārea;
- sanctiunea aplicata si perioada pentru care se aplica, dupa caz;
- temeiul de drept īn baza caruia se aplica sanctiunea;
- calea de atac, termenul de contestatie si organul competent a solutiona contestatia;
- semnatura reprezentantului legal al filialei ori al O.A.M.M.R. central, dupa caz.

ART. 102
Hotarārea adoptata se comunica īn termen de 5 zile de la redactare, prin scrisoare recomandata: petentului, persoanei īn cauza, Consiliului teritorial al O.A.M.M.R., persoanei juridice consemnatare a contractului individual de munca si dupa caz, Ministerului Sanatatii.

Sectiunea a VII - Caile de atac

1. Contestatia

ART. 103
Dreptul de a introduce contestatie apartine atāt persoanei vatamate, cāt si membrului O.A.M.M.R. īmpotriva caruia s-a dispus sanctiunea.

ART. 104
Hotarārea Consiliului Judetean/mun. Bucuresti se contesta īn termen de maxim 30 de zile de la data comunicarii, la Comisia Nationala de Disciplina, Mediere si Deontologie Profesionala.

ART. 105
Contestatia trebuie sa cuprinda, sub sanctiunea neadmiterii acesteia, urmatoarele elemente:
- numele, prenumele, domiciliul contestatarului;
- indicarea deciziei de sanctionare care se contesta;
- motivele de nelegalitate pe care se īntemeiaza contestatia si dovezile īn sustinerea acestor motive;
- semnatura petitionarului.

ART. 106
Regulile procedurale cu privire la contestatie sunt aceleasi ca si īn cazul plāngerii, cu exceptia situatiilor īn care sunt aduse noi probe/elemente īn cauza. Īn astfel de cazuri, judecarea cauzei se face īn functie de competenta.

ART. 107
La admiterea contestatiei, Comisia Nationala de Disciplina, Mediere si Deontologie Profesionala va solicita comisiei teritoriale dosarul cauzei complet, ce se va trimite īn maxim 10 zile de la comunicarea solicitarii.

ART. 108
Comisia Nationala de Disciplina, Mediere si Deontologie Profesionala, īn solutionarea contestatiei, poate dispune pastrarea sanctiunii aplicate, īn tot sau īn parte, anularea sanctiunii aplicate sau respingerea contestatiei ca nefondata.

2. Actiunea judecatoreasca

ART. 109
Este dreptul oricarei parti sa conteste hotarārea Comisiei Nationale de Disciplina, Mediere si Deontologie Profesionala, in termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia.

ART. 110
Contestatia se depune la judecatoria īn a carei raza de circumscriptie īsi desfasoara activitatea asistentul medical sau moasa īn cauza.

Sectiunea a VIII - Semnificatia sanctiunilor

ART. 111
Sanctiunile se īnscriu īn dosarele de avizare-acreditare ale membrilor O.A.M.M.R. si constituie recomandari (aprecieri) negative pentru acordarea reavizarii.

ART. 112
Departamentul de jurisdictie, etica si deontologie profesionala va comunica Compartimentului de acreditare, avizare si evaluare spre monitorizare sanctiunile aplicate.

Sectiunea a IX - Prescriptia sanctiunilor disciplinare

ART. 113
Sanctiunile disciplinare pronuntate se prescriu prin īnlaturarea consecintelor sanctionarii, astfel:
a) “mustrarea” se prescrie īn termen de 6 luni de la data savārsirii faptei, cu conditia sa nu fi intervenit o noua sanctiune disciplinara;
b) “avertismentul” se prescrie īn termen de 12 luni de la data savārsirii faptei, cu conditia sa nu fi intervenit o noua sanctiune disciplinara;
c) “suspendarea” se prescrie īn termen de 24 luni de la data savārsirii faptei, cu conditia sa nu fi intervenit o noua sanctiune disciplinara;
d) “retragerea calitatii de membru al O.A.M.M.R.” pentru o perioada limitata se prescrie īn termen de 2 ani de la data savārsirii faptei, cu conditia sa nu fi intervenit o noua sanctiune disciplinara.

ART. 114
Cursul termenului prescriptiei se īntrerupe īn momentul īn care s-a pronuntat o noua sanctiune disciplinara; dupa fiecare īntrerupere īncepe sa curga un nou termen de prescriptie.

ART. 115
Pe perioada aplicarii unei sanctiuni pentru o abatere grava, membrul O.A.M.M.R. este supus urmatoarelor interdictii:
- nu poate activa īn calitate de membru O.A.M.M.R.;
- nu are drept de vot si nici dreptul de a fi ales īn organele de conducere ale O.A.M.M.R. (pāna la īmplinirea termenului de prescriptie);
- nu are dreptul de a-si practica profesia pe perioada cāt autorizatia de libera practica este anulata pe o perioada limitata sau definitiva;
- nu are dreptul de a beneficia de asistenta medicala gratuita si/sau medicamente gratuite, atāt personal cāt si pentru membrii familiei.

ART. 116
Refuzul membrilor O.A.M.M.R. de a colabora cu organele competente ale O.A.M.M.R. īn solutionarea abaterilor disciplinare constituie abatere simpla.

CAPITOLUL X
DISPOZITII SPECIALE

ART. 117
La primirea īn organizatia profesionala, asistentul medical/moasa depune urmatorul juramānt:

“Īn numele Vietii si Onoarei
Jur
Sa-mi exercit profesia cu demnitate
sa respect fiinta umana si drepturile sale
si sa pastrez secretul profesional.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!”

ART. 118
Dovedirea calitatii de membru al O.A.M.M.R. se face cu certificatul de membru, eliberat de O.A.M.M.R.

ART. 119
Actele medicale si de īngrijire efectuate de asistenti medicali/moase vor purta parafa si semnatura acestora, pentru asumarea raspunderii individuale si probarea responsabilitatii profesionale.

ART. 120
Modelul certificatului de membru si al parafei profesionale sunt adoptate de Consiliul National al O.A.M.M.R., ca anexe ale statutului O.A.M.M.R. si fac parte integranta din acesta.

CAPITOLUL XI
DISPOZITII FINALE

ART. 121
Nerespectarea prevederilor prezentului Cod constituie abatere si atrage dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, conform legii īn vigoare si a prezentului Cod.

ART. 122
Prevederile prezentului Cod se completeaza corespunzator cu dispozitiile Legii nr. 307/2004, ale Statutului si Regulamentului de organizare si functionare al O.A.M.M.R., cu normele legale īn materie pe specialitati, cu modificarile ulterioare.

ART. 123
La data intrarii īn vigoare a prezentului Cod, se abroga Codul Deontologic adoptat la 24.02.2003.

ART. 124
Prezentul Cod de Etica si Deontologie Profesionala a asistentului medical/moasei din Romānia a fost adoptat de Adunarea Generala Nationala a O.A.M.M.R., īn sedinta din data de ______________ si intra īn vigoare la data adoptarii sale